Mangometoden innebär att kommunikationen i en förändring anpassas så att den blir den mest effektiva i en viss situation och för en viss målgrupp.
För många år sedan stod vi i en mataffär då en kassör ropade ”Mango i huvet?” Ingen fattade någonting förutom den andra kassören som förstod att det betydde: ”Kan du i huvet vad mango kostar eller måste jag kolla upp det?” För oss har det här blivit typexemplet på vad som är situationsanpassad, effektiv kommunikation.
När kommunikationen enligt mangometoden blir situationsanpassad skapas gemensamma referenspunkter och gemensamma historiebeskrivningar. Det uppnås genom att kommunikationen sker både utifrån den planerade förändringen och utifrån reaktioner på förändringen.
Många förändringsarbeten misslyckas eller blir kostsamma på grund av att de berörda fastnar i blockering, motstånd eller bearbetning. Med kommunikation går det att hjälpa människor genom förändringskurvan och fram till nytt fokus. Mangometoden utgår från kunskap om hur människor reagerar i de olika faserna av förändringskurvan och anpassning av kommunikationen efter det.
Ju större kunskap om målgrupperna, desto mer mangokommunikation kan planeras och genomföras. Det vill säga en kommunikation som snabbt och enkelt tolkas av målgruppen därför att den är målgrupps- och situationsanpassad. Därmed skapas större chans att få medarbetarna att medverka i förändringen.