Senaste inlägg

Ingen verkar fatta vad förändringen går ut på. Vad gör jag?

Ta rätt på var i förändringskurvan större delen av organisationen befinner sig genom att lyssna på deras frågor. Har du inte direkt tillgång till medarbetarna – fråga deras chefer. Är medarbetarna blockerade – kalla till ett stormöte. Är de i motstånd – möt dem i smågrupper och skapa trygghet. Är de i bearbetning – ge detaljerade svar men glöm inte visionen....
Läs mer

Det ni skriver i den här boken, är inte det egentligen självklarheter?

Javisst, alla organisationer arbetar med kommunikation. De flesta organisationer har fungerande kommunikationsstrukturer och i de flesta förändringsarbeten görs en kommunikationsplan. Det vi vill visa är hur du som förändringsledare kan anpassa kommunikationsstrukturen och kommunikationsplaneringen för att styra medarbetares val att stanna, delta, bidra och utvecklas. För att klara det i en förändring behöver du anpassa kommunikationen till medarbetarnas reaktioner på förändringen. När man som individ...
Läs mer

Vad är mangometoden?

Mangometoden innebär att kommunikationen i en förändring anpassas så att den blir den mest effektiva i en viss situation och för en viss målgrupp. För många år sedan stod vi i en mataffär då en kassör ropade ”Mango i huvet?” Ingen fattade någonting förutom den andra kassören som förstod att det betydde: ”Kan du i huvet vad mango kostar eller måste jag kolla upp det?”...
Läs mer