Vanliga frågor – och dess svar
Mycket har skrivits om förändringsprocesser och även om förändringskurvan. Det som skrivits handlar oftast antingen om individens reaktioner på en förändring eller om ledningens syn...
Läs merNär vi hållit föredrag om vår syn på förändringskommunikation har vi nästan alltid fått frågan om vi kan ge förslag på litteratur i ämnet. En...
Läs merMangometoden innebär att kommunikationen i en förändring anpassas så att den blir den mest effektiva i en viss situation och för en viss målgrupp. 1....
Läs merDe flesta förändringar behöver engagerade medarbetare för att bli verklighet. Om endast chefen/ledaren/VDn är engagerad händer oftast inte så mycket. Om en chef inte kan...
Läs merKanske anser vissa att man ska vara försiktig med att övertolka och alltför mycket generalisera modeller av det här slaget. Vår erfarenhet är dock att...
Läs merVårt svar är att det oftast inte är förkortning av tiden som är det viktigaste att fokusera på, framför allt pga alla människors olika behov...
Läs merI förändringar så reagerar medarbetare och det är bra, för då vet du som förändringsledare i vilken fas i förändringskurvan medarbetarna befinner sig. Det innebär...
Läs merTa rätt på var i förändringskurvan större delen av organisationen befinner sig genom att lyssna på deras frågor. Har du inte direkt tillgång till medarbetarna...
Läs merJavisst, alla organisationer arbetar med kommunikation. De flesta organisationer har fungerande kommunikationsstrukturer och i de flesta förändringsarbeten görs en kommunikationsplan. Det vi vill visa är...
Läs merMangometoden innebär att kommunikationen i en förändring anpassas så att den blir den mest effektiva i en viss situation och för en viss målgrupp. För...
Läs mer